Hvis portrættet var en scene - en forløb om selviscenesættelse
I museets samling findes en række portrætmalerier, der kan inddeles i temaer med begreber fra teaterverdenen. Overskrifterne er: Kropssprog, kostumer, kulisser, rekvisitter og roller. Overskrifterne er ment til at fremhæve nogle af de elementer, som kunstnerne har brugt til at iscenesætte de mennesker, de portrætterer.

I dette forløb skal I arbejde med, hvordan I selv gerne vil ’ses’ i jeres dagligdag, og ’portrætteres’, når I lægger noget ud på de sociale medier. Hvilke roller spiller I – hvornår og overfor hvem? Hvilke kulisser, kostumer og rekvisitter bruger I i jeres selfies og familiefotos? Hvad deler I på de sociale medier, og hvad deler I ikke? Hvordan vil I gerne have, at jeres omverden ser jer – og hvad gør I, for at få det til at se sådan ud?
Materialet kan downloades via dette link
Målgruppe: 6.-10.klassetrin
Billedkunst
Færdigheds- og vidensområder og -mål
Efter 6. klassetrin
Billedanalyse:
- Eleven kan analysere og vurdere billeders anvendelse inden for forskellige kultur- og fagområder
- Eleven kan analysere billeders funktion i en given kontekst
- Eleven har viden om billeders kommunikative funktion
Dansk
Færdigheds- og vidensområder og -mål.
Efter 9. klassetrin
Dialog:
- Eleven kan argumentere og informere
- Eleven kan deltage aktivt, åbent og analytisk i dialog
Krop og drama:
- Eleven kan bruge kroppen som udtryk
- Eleven kan analysere eget og andres kropssprog
It og kommunikation:
- Eleven kan diskutere etiske spørgsmål vedrørende kommunikation på internettet
- Eleven kan vælge digitale teknologier i forhold til situationen
- Eleven kan diskutere betydningen af digitale kommunikationsteknologier for eget liv og fællesskab