Udsigt gennem et vindue til en gård i Rom

C.W. Eckersberg (1783-1853)

Udsigt gennem et vindue til en gård i Rom1816-1813

  • Olie på lærred, 34 x 27,5 cm
  • RKMm0046
  • Udstillet på museet

Et overraskende billede

På sin store dannelsesrejse bliver den unge kunstner Eckersberg grebet af friluftsmaleriet. Han er sådan set i Rom for at studere fortiden. Men han laver også en række små og overraskende bybilleder uden handling. Som baggården her, er stederne ofte anonyme.

Et ubetydeligt motiv?

Motivet i maleriet virker ubetydeligt, men også lidt mystisk. Hvor er vi? Hvilken baggård ser vi? Og er der noget særligt, vi skal lægge mærke til? Eckersberg har i hvert fald iagttaget sit motiv med omhu, som fremstår næsten som et portræt. De mange linjer i arkitekturen giver en kompliceret, geometrisk komposition. Med alle de mange detaljer, virker billedet næsten uroligt.

Ud i det fri

I første halvdel af 1800-tallet er Rom en yndet rejsedestination for kunstnere fra forskellige lande. Byens internationale miljø giver ny inspiration, og unge kunstnere afprøver nye virkemidler og arbejdsformer. Flere går ud i det fri for at male direkte foran motiverne. De bliver interesserede i skiftende vejr- og vindforhold og i hvordan lys og skygge falder naturligt.

Minder fra Rom

Eckersberg har måske set baggården på en af sine mange vandringer. Det kan også være, at den havde en personlig betydning. Måske er det Bertel Thorvaldsens Casa Buti, hvor Eckersberg boede i næsten tre år? De mange små, præcise bybilleder fra udlandet fik varig betydning for Eckersberg og for dansk kunst. Hjemme fra udlandet blev han nemlig professor på Kunstakademiet i København og uddannede en hel generation af kunstnere.

Mere

Eckersberg som marinemaler: Fransk linieskib med torebet merssejl
Eckersberg som historiefortæller: En matros tager afsked med sin pige
Eckersberg som portrætmaler: Portræt af kronprinsesse Caroline
Se Martinus Rørbyes kopi af værket på SMK