P.S. Krøyer (1851-1909)
Franske arbejdere i hulvej1879
- 80 x 100 cm
- RKMm0492
- Udstillet på museet
Motivet
Billedet forestiller et arbejdshold på vej hjem efter dagens arbejde. Manden yderst til højre er mørkere i huden og finere i tøjet. Det er sjakbajsen. Det er sandsynligt, at han er italiener og er kommet for at lære det franske arbejdshold at bryde sten.
Arbejderne i fokus
Maleriet er fra tiden vi i dag kalder Det moderne gennembrud, hvor der skete en række omvæltninger i det danske kulturliv. Man fik nye emner og motiver, og det ses blandt andet ved, at nogle kunstnere maler arbejdere på lige fod med de fornemme og velhavende. Tidligere var bønder eller arbejdsmænd mest statister i landskabet. I Krøyers maleri er det derimod dem, man skal kigge på – det er dem og deres liv, der er det vigtige.
Krøyer i Frankrig
P.S. Krøyer kendes bedst for sin tid i Skagen, men var også en internationalt anerkendt maler. Han var medlem af mange forskellige kunstnerkolonier – blandt andet Cernay-la-Ville i Nordfrankrig, hvor dette kunstværk blev til. Krøyer blev undervist af Léon Bonnat i Paris, som fokuserede på det vigtigste i maleriet, nemlig dét, der skulle fortælle historien. Det var en ny måde at tænke billeder på i 1800-tallet. I Franske arbejdere i hulvej er arbejdernes ansigter derfor meget detaljerede, mens landskabet er mere ”løst” malet.
Maleriet forener to af Krøyers forcer
Krøyer forener to forcer i dette kunstværk – portrætmaleriet og stemningsmaleriet. Når Krøyer komponerede sine værker, gjorde han det ved først at skitsere sine figurer, så male landskabet uden personer og til sidst sætte de to ting sammen. Derfor findes der også eksempler på landskabet fra billedet her som selvstændige kunstværker.