Aktuel udstilling: 13.01- 04.03. 2018

Billedet, muren, figuren - Per Kirkeby i Ribe

Per Kirkeby og Ribe Kunstmuseum

Billedet, muren, figuren – Per Kirkeby i Ribe er ikke alene titlen på en særudstilling på Ribe Kunstmuseum i 2018. Titlen er også udtryk for, at Kirkeby har et særligt forhold til Ribe og i overført forstand har været i byen siden 1976, hvor den første udstilling fandt sted. Tyve år senere, i 1996, vistes endnu en udstilling, og museet burde i 2016 have vist den tredje. Det rådes der nu bod på to år for sent, hvis intervallet på tyve år skulle holdes. Det, håber vi, kan tilgives, selvom det netop er gentagelsen, det ordnede, strukturerede forløb, der er blevet et af Per Kirkebys vigtigste elementer i kunsten.

Ornament, udstillingen i 1976

Som optakt til Billedet, muren, figuren vises fragmenter af Kirkebys tidligere udstillinger på Ribe Kunstmuseum (1976 og 1996) i de første rum. Udstillingen i 1976 var den sidste i en række af i alt fire museumsudstillinger, Kirkeby lavede i begyndelsen af 70’erne som et opgør med moderniseringen af de kulturhistoriske museers udstillinger. Kirkeby var en indædt modstander af den nye trend i det danske museumsvæsen, af fotostaternes og formidlingsteksternes indtog. Udstillingen Ornament i Ribe skilte sig ud fra de tre øvrige. Den var lille, fyldte kun et enkelt rum i museets kælder og bestod hovedsagligt af genstande fra hans egne gemmer og Den Antikvariske Samling i Ribes magasin. Det var således ikke en kunsthistorisk, men nærmere en arkæologisk udstilling. Den nuværende udstilling giver – med Kirkebys egne ord i form af citater – et indblik i Ornaments væsen.

Per Kirkeby-udstillingen 1996

1996-udstillingen alene værker af kunstneren selv i form af i alt 70 malerier, skulpturer, tegninger og grafiske arbejder. Men ligesom i 1976 udviklede han selv konceptet og stod alene for værkudvalget. Til udstillingen blev malerier på det hvide lærred komplementeret af nye værker, bestående af 12 bemalede sorte masonittavler. Disse tavler greb tilbage til udstillingen i 1976, hvor en gammel skoletavle af Kirkeby blev ophøjet til et maleri. 10 af tavlerne, der blev udført til udstillingen på Ribe Kunstmuseum i 1996, er fotogengivet i Billedet, muren, figuren.

Kirkebys motivverden

Udstillingen tager udgangspunkt i de værker, som findes i Ribe: Muren og skulpturen i museumshaven og gravmælet over Ambrosius Stub ved Sct. Catharinæ Kirke. Disse værker kredser alle om samme motiver: Stubben, træstammen, klippen, ornamentet, geometriske former og geologiske lag. Kirkeby er en sand multikunstner, der mestrer grafikken såvel som maleri og skulptur. Billedet, muren, figuren viser eksempler på værker fra 1970’erne og frem til i dag. Den besøgende inviteres derved til at gå på opdagelse i Kirkebys motivverden på tværs af medier og kronologi. Værkerne er generøst udlånt fra Kunstmuseet i Tønder, Museum Jorn i Silkeborg samt fra Esbjerg Kunstmuseum og Galleri Bo Bjerggaard.

Et supplerende katalog med tekster af Per Kirkeby og Willliam Gelius (genoptrykt fra det udsolgte 1996-katalog) samt udstillingens kuratorer, Dagmar Warming og Josephine Nielsen-Bergqvist, kan erhverves i museumsbutikken for 125 kr.

Per Kirkeby, Ti tavler, 2002, Museum Sønderjylland (Kunstmuseet i Tønder)
Per Kirkeby, Ti tavler, 2002, Museum Sønderjylland (Kunstmuseet i Tønder)

Udstillingen er støttet af: Knud Højgaards Fond, Grosserer L.F. Foghts Fond og Overretssagfører L. Zeuthens Mindelegat samt

Sponsor: Murerfirmaet V.Jepsen & Søn

Pressepakke kan hentes her