Vilhelm Kyhn (1819-1903)
Sjællandsk landskab, aften1843-1847
- Olie på lærred, 33 x 44 cm
- RKMm0115
- Udstillet på museet
Lykke og lyse nætter
Kyhns sjællandske landskab viser en genkendelig sommerstemning med en ensom kvindeskikkelse under den rødmende aftenhimmel. Man kan næsten fornemme duften af dug i græsset. Kyhn har sikkert lavet skitser på stedet og taget erindringen om farver og stemning med sig hjem til atelieret, for det var typisk sådan en landskabsmaler arbejdede i 1800-tallet.
Landskabet og nationen
Vilhelm Kyhn blev som landskabsmaler formet af guldalderen og nationalromantikken i midten af 1800-tallet. Det danske landskab leverede ikke bare kønne udsigter i smukke guldrammer, men blev tillagt et ideologisk og identitetsmæssigt potentiale i en tid, hvor Danmarks grænser var truet af Preussen mod syd. Landskabet blev nu ladet med fædrelandsfølelse og den dybe historie, som man mente definerede en stolt nation. Kunstnernes egne stemninger kunne også rummes i landskabsmaleriet, og udtrykke vemod og nostalgi eller et sværmeri, der passede med sommerens evige solnedgange.
Læreren Kyhn
Det Kyhn lærte som ung, holdt han stædigt fast ved og forsøgte som underviser at give videre til yngre generationer på sin tegne- og maleskole for kvinder. Alligevel blev flere af hans elever en del af avantgarden, som da Anna Ancher gav den danske kunst et enestående løft med sin moderne og internationalt orienterede æstetik.