Rundvisninger til ungdomsuddannelser

Vi tilbyder rundvisninger og undervisningsforløb, der tager udgangspunkt i museets samling af dansk kunst fra 1750-1940.

Vi arbejder dialogbaseret, og vi vil gerne aktivere eleverne gennem spørgsmål, snak og øvelser.

Tidsrum: 45-60 min.
Pris: 650 kr.

Meld gerne jeres ankomst på forhånd, hvis I besøger Ribe Kunstmuseum uden at have booket en rundvisning.

Guldalderen i dansk kunst

Sammen ser vi på kunstværker fra tiden ca. 1800-1850 i dansk kunst. Vi ser nærmere på de motiver, som vi finder i værkerne i museets samling, heriblandt C.W. Eckersberg, Johan Thomas Lundbye og Constantin Hansen. Vi diskuterer udtryk og væsentlige træk i guldalderens billedkunst, med særligt fokus på nationalromantik og identitet.

Det moderne gennembrud

Sammen ser vi på kunstværker fra tiden omkring år 1900, hvor der i billedkunsten sker et oprør med guldalderens traditioner. Kunsten bliver moderne og kritisk, og der dukker nye ismer op på tværs af landegrænser. Vi analyserer værker af bl.a. Kristian Zahrtmann, Michael Ancher og Vilhelm Hammershøi og diskuterer forskellige ismers kendetegn, heriblandt naturalisme, realisme, impressionisme og symbolisme.

Queer Zahrtmann

I forbindelse med udstillingen Kristian Zahrtmann. Queer, kunst og lidenskab fik vi i samarbejde med LGBT Danmark udviklet et tværfagligt undervisningsmateriale om kunst, køn, seksualitet og identitet med udgangspunkt i den danske maler Kristian Zahrtmann. Materialet kan bruges selv om udstillingsperioden er afsluttet. Du finder materialet her.

Billedbyggeren. Georg Jacobsen og den konstruktive kunst.

I forbindelse med udstillingen "Billedbyggeren" har lektor Klaus Nielsen i samarbejde med Ribe Kunstmuseum udviklet et undervisningsmateriale. Det henvender sig til mat C–niveauet eller som en hurtig repetition af geogebra på højere niveauer.Materialet kan bruges selv om udstillingsperioden er afsluttet. Du finder materialet her

Hvis portrættet var en scene

Sammen undersøger vi museets portrætter med begreber fra teaterverdenen og identificerer, hvordan kunstnerne iscenesætter de portrætterede via kropssprog, kostumer, kulisser, rekvisitter og roller.

Hvis billedkunstnerne var paparazzi-fotografer

Sammen ser vi på udvalgte værker i samlingen og taler om, hvordan værker kan skifte betydning alt efter, hvilken sammenhæng de optræder i.

Fotosafari i Ribe

Ribe Kunstmuseum inviterer fotointeresserede elever og lærere til en gåtur gennem Ribes Instagram-venlige gader. Vi laver praktiske øvelser, der skal gøre eleverne i stand til at tage levende og gode billeder