Martinus Rørbye (1803-1848)
Kirurgen Chr. Fenger med hustru og datter1829
- Olie på lærred, 110 x 91 cm
- RKMm0466
- Udstillet på museet
I familiens skød
I midten af billedet sidder en mand og kigger direkte på os. Han hedder Christian Fenger, er kirurg og livlæge for Frederik d. 6. Men han er også en af Danmarks første kunstsamlere. I hænderne har han et kunstværk på papir, der før har været placeret i den mappe, der nu ligger på bordet. Ved hans skulder står hans datter og kigger interesseret med, og til højre står hans hustru og strikker.
Fenger i centrum
Christian Fenger er billedets absolutte centrum – han sidder solidt, og der er ingen tvivl om, at det er ham, der bestemmer. Det er ikke kun datteren og hustruen, der kigger opmærksomt på ham; hunden og papegøjen er også med. Billedet er et familieportræt, og det var noget nyt i starten af 1800-tallet. Det var kommet på mode at vise følelser.
Borgerskab og selvbevidsthed
På stolen til venstre ses kunstnerens initialer, MR, og dateringen 1829. Som andre af sine jævnaldrende malede Martinus Rørbye portrætter af byens borgerskab. Det var den voksende middelklasse, der ikke arbejdede med landbrug, og som havde penge og en ny selvbevidsthed. De kunne hævde sig selv og vise god smag med billeder af dem selv i hjemmet. Familien Fenger var velhavende, men rigdommen er kun antydet. Beskedenhed blev set som en dyd.
En ny og anderledes kvindetype
I 1829 var det et ideal, at borgerskabets kvinder var tilbageholdende og tog sig af hjemmet. Maleriet fortæller den samme historie om Fengers kone. Rørbye har placeret hende lidt tilbage i rummet i mørk kjole og med tildækket hår – hun er ikke hans blikfang. Datteren Else Sophie er derimod aktiv og klædt lyst. Hun er et symbol på en ny og anderledes kvindetype, hvis tanker bevæger sig ud over hjemmets trygge rammer.
Mere
Du kan se mere om Rørbyes maleri i filmen "På jagt efter detaljen"