En parisisk skopudser

C.A. Lorentzen (1746-1828)

En parisisk skopudser1780

  • 60 x 49 cm
  • RKMm0705
  • På magasin

En berejst sønderjyde

Christian August Lorentzen var sønderjyde og nåede vidt omkring. Han var i Paris i 1780-1782, og inden da havde han opholdt sig i Nederlandene. Begge steder fik betydning for Lorentzens udvikling som kunstner i almindelighed og for dette maleri i særdeleshed. Det forestiller nemlig en parisisk skopudser, som Lorentzen kan have mødt under… en parisisk skopudsning. I hvert fald har han været fascineret af pariserens udstråling og foreviget ham.

Nederlandske typer

Den nederlandske inspiration ser man i, at Lorentzen overhovedet valgte at male sådan en type. I 1500-tallet var der opstået en tradition for at male såkaldte tronier eller typer, og senere excellerede bl.a. Rembrandt (1606-1669) i genren, som ofte inkluderede udklædning og eksotiske elementer. Mest kendt er nok Vermeers (1632-1675) Pige med perleørering fra 1660’erne. Lorentzen så uden tvivl tronier på sine rejser i Holland og Belgien. Så selvom maleriet af den parisiske skopudser ved første øjekast ligner et portræt, er der tale om en anden genre, hvor typen er vigtigere end den specifikke person. Lorentzen var velbevandret i mange genrer, og et billede som dette har kunnet tjene ham til inspiration i større kompositioner med mange personer, hvor han havde brug for nogle realistiske karakterer.

Professor

Lorentzen blev professor på Kunstakademiet i København i 1803 og underviste der til sin død i 1828. Året inden malede hans elev Martinus Rørbye et portræt af den gamle professor i sit atelier. Portrættet findes i dag i Nivaagaards Malerisamling.

Tags