Kærlighedens aldre

Bertel Thorvaldsen (1770-1844)

Kærlighedens aldre

  • RKMs0765
  • Udstillet på museet
Bertel Thorvaldsen, "Kærlighedens aldre", u.å.
Bertel Thorvaldsen, "Kærlighedens aldre", u.å.

I pavillonen hænger et mærkværdigt relief. Hvad er det egentlig, der foregår i det, der er en gipsafstøbning af et Thorvaldsenværk? Er det en mand, der kaster en baby? Og hvorfor har damen små mennesker i et bur? Det er såmænd bare en kvinde, der sælger amoriner - kærlighed i form af små bevingede skabninger.

Motivet

Relieffet viser forskellige reaktioner på, hvordan man kan reagere på kærlighed. I højre hjørne ses sælgersken, der har amorinerne indespærret i et bur. En ung pige og et barn kigger interesseret på. En kvinde løfter sin amorin op i begejstring. En anden kysser den. En tredje holder den i vingerne og er måske lidt træt af den. En mand sidder med den på ryggen: "Han er for træt til at interessere sig for den", skriver Thorvaldsens Museum (som selvfølgelig også ejer flere udgaver af værket). En gammel mand rækker ud efter sin, uden held.

Motivet er også kendt fra fx Købkes En gammel kone, der falbyder amoriner fra 1829/1830, der er lavet efter antikt forbillede og som i dag findes på Glyptoteket. Thorvaldsens førsteudgave af en Amorinsælgerske er fra 1824, så måske Købke også har haft den in mente, da han udførte sit maleri...

Thorvaldsen ikke tilfreds

Thorvaldsen selv var ikke helt tilfreds med relieffet. Han havde ikke selv overværet den sidste tilhugning, før der blev udført støbeforme (kilde: Kira Kofoed: Frodig (over)producent eller strategisk kunstnergeni?, 2014)