Tidligere udstilling: 21.4. (6.2.)-6.6.2021

Billedbyggeren. Georg Jacobsen og den konstruktive kunst

Udstillingen er et forskningsbaseret projekt, hvor Ribe Kunstmuseum, Fuglsang Kunstmuseum og Trondheim Kunstmuseum lægger ramme til en tematisk fortælling om Georg Jacobsen, om kunstnerfællesskaber i Paris, om billedopbygning og om at præge en ny generation af kunstnere.

Georg Jacobsen, "Nature Morte (Au panier des carottes), 1921. Ribe Kunstmuseum

Vi befinder os i Paris. Året er 1920, og danske Georg Jacobsen er netop begyndt at besøge mexicaneren Diego Rivera i en lille lejlighed på Rue du Départ i Montparnasse. Her er også svenske Otte Sköld, norske Alf Rolfsen, russiske Angelina Beloff og brasilianske Pedro Luiz Correia de Araújo – for ikke at tale om Jacobsens landsmand Adam Fischer. Gruppen af kunstnere har en mission: De vil udvikle en ny form for kunst, en kunstretning der inspireres af middelalderen og renæssancens billedopbygning. Et billede må have et konstruktivt skelet - udregnet på baggrund af det gyldne snit og geometriske former – før et motiv kan tilføjes.

Udstillingen Billedbyggeren. Georg Jacobsen og den konstruktive kunst vises i 2021-2022 på Ribe Kunstmuseum, Fuglsang Kunstmuseum og Trondheim Kunstmuseum. Den præsenterer Riveragruppen og kommer samtidig ind under huden på de kompositoriske redskaber, der ligger til grund for værkernes konstruktion. Der udgives en større publikation samt et undervisningsmateriale til Mat-C hold om Georg Jacobsen i forbindelse med udstillingen.

Udstillingen og publikationen er støttet af:
15. Juni Fonden
Arne V. Schlechs Fond
Augustinus Fonden
Beckett-Fonden
Den Hielmstierne-Rosencroneske Stiftelse
Dronning Margrethes og Prins Henriks Fond
Fondet for Dansk-Norsk Samarbeid
Frimodt-Heineke Fonden
Hoffmann og Husmans Fond
Knud Højgaards Fond
Konsul George Jorck og Hustru Emma Jorck’s Fond