Tidligere udstilling: 25.9.21-20.2.22

JEG-VAR-HER. Skriftbilleder af Ulla Diedrichsen

Kunstneren Ulla Diedrichsen sætter i en ny udstilling på Ribe Kunstmuseum fokus på menneskets universelle behov for at sætte sig spor og blive husket.

Ulla Diedrichsen Once upon a time, 2020-2021. Frottage og artefakt, 80 x 40 cm. Foto Ulla Diedrichsen

Udstillingen JEG-VAR-HER. Skriftbilleder af Ulla Diedrichsen (25.9.21-20.2.22) er en stedsspecifik totalinstallation af den danske billedkunstner Ulla Diedrichsen. Diedrichsens arbejde har rod i konceptkunsten, og hun har siden 1970’erne arbejdet inden for den internationale retning ’Spurensicherung’, hvor kunstnere anvender antropologiske metoder til at finde frem til overordnede væsenstræk i vores kultur. Kunstneren har specielt til denne udstilling skabt nutidsværker med udgangspunkt i Ribes århundrede gamle monumenter. Værkerne får os til at se de tegn og fortællinger, som vi normalt overser og undersøger menneskets behov for at sætte sig spor og markere terræn - og om der kan være paralleller mellem fortidens skoledrenge, der ridsede deres navn i byens kirker, og nutidens sms’er.

Levende fortællinger

Gennem tre år har Ulla Diedrichsen registreret inskriptioner i Sct. Catharinæ Klosterkirke og Ribe Domkirke. I hendes værker levendegøres fortællinger om købmænd, adelige, kongelige og latinskole-elever. Diedrichsen arbejder med et bredt spektrum af medier, og i udstillingen finder man blandt andet frottager – gnidetryk - der er lavet direkte på de historiske steder og fotografiske sammensætninger, hvor kunstneren har samplet billeder fra medieverdenen og fotografier fra europæiske storbyer. Værkerne er defineret af en sort-hvid-æstetik, der vækker associationer til dokumentarjournalistik. Udstillingen undersøger det eksistentialistiske statement ”JEG-VAR-HER”, og de både tankevækkende, humoristiske og poetiske værker viser, at menneskets behov for at gøre opmærksom på sig selv har ligget i vor natur til alle tider og fortsat findes i nutidens selviscenesættelser.

Pressekit til udstillingen findes her
Læs anmeldelse fra Jyllands-Posten her
Hør indslag i Kulturen på P1 her
Læs omtale af udstillingen i Ryk Ind

Udstillingen er støttet af:

Augustinus Fonden
Beckett-Fonden
Knud Højgaards Fond
William Demant Fonden

Sponsorer:
Kulturklubben Ribe
Ludvigsen Møbelmager og Snedkeri

Dette indhold hostes af en tredjepart (www.vimeo.com). Ved at vise det eksterne indhold accepterer du deres vilkårene og betingelserne.