Tidligere udstilling: 4.2.-29.5. 2023

Peter Callesen. På dybt vand

Store og små historier om vandets ødelæggende og skabende kraft - fortalt i papir. Fra meterhøje skulpturer til bittesmå miniaturedramaer.

Peter Callesen arbejder i papir. Fra meterhøje skulpturer til bittesmå miniaturedramaer. Hans værker er både spektakulære og underfundige, og vi glæder os til at præsentere Callesens værker i soloudstillingen På dybt vand på Ribe Kunstmuseum – en udstilling, der er skabt i tæt samarbejde med kunstneren selv, Sophienholm og Skive Museum.

Peter Callesen, "Ark", 2022

Udstillingens værker har vandet som fælles tema. Fra oprørt hav til oversvømmelser, stormfloder og stille vandoverflader. I en række helt nye værker produceret specifikt til udstillingen sætter Callesen fokus på det livgivende og altudslettende vand, på klimaet og på vandets betydning i metaforisk forstand. For vandet gennemstrømmer ikke bare landskabet, men også vores sprog og tanker – du kan føle, at du drukner i noget, træde vande, lade dig flyde med eller være på dybt vand.

At det netop er vandet, som Callesen har taget under kærlig behandling i denne udstilling til Ribe Kunstmuseum, er ikke tilfældig. Vandet har gennem tiderne haft en stor betydning for Ribe, og rundt omkring i byen findes små tegn på tidligere tiders kamp mod naturens kræfter. De store havdiger ved Vadehavet har heldigvis medført, at stormflod med tab af menneskeliv er en sjældenhed, men vi ser ofte vandstigninger og oversvømmelser.

Praktisk information
Udstillingen åbner på Ribe Kunstmuseum 4. februar 2023 på Ribe Kunstmuseum og fortsætter derefter videre til Sophienholm og Skive Museum.

Udstillingen er generøst støttet af:
15. Juni Fonden, A.P. Møller Fonden, Arne V. Schleschs Fond, Augustinus Fonden, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Beckett-Fonden, Det Obelske Familiefond, Grosserer L.F. Foghts Fond, Knud Højgaards Fond, Spar Nord Fonden, Statens Kunstfond.